found Safety and Security Department - IIT Indore

SAFETY IS FIRST AND MUST FOR ALL

  • परिसर में पाई गई और सुरक्षा टीम को सौंपी गई वस्तुओं के लिए ग्राउंड फ्लोर, वेस्ट विंग अभिनंदन भवन में सुरक्षा कार्यालय में संपर्क करें

  • अस्वीकरण : वेबपेज का अनुवाद सावधानीपूर्वक किया गया है, परंतु विवाद की स्थिति में केवल अंग्रेजी संस्करण ही मान्य होगा ।

    सभी माता-पिता को घर से दूर होने पर अपनी बेटी या बेटे की सुरक्षा की चिंता रहती है। आईआईटी इंदौर में, हम उस चिंता को समझते हैं और सुरक्षा नीतियों को लागू करने की अपनी ज़िम्मेदारी भली-भांति समझते हैं ताकि यह सुनिश्चित किया जा सके कि हमारे छात्र इंदौर में अपनी सुरक्षा या कल्याण के खतरों से यथासंभव मुक्त हो अपने प्रवास का आनंद उठा सकें। परिसर की सुरक्षा और संरक्षा का समन्वय सुरक्षा और सुरक्षा विभाग द्वारा किया जाता है।

    आईआईटी इंदौर सुरक्षा विभाग के कर्मचारी 24 घंटे परिसर और निवास क्षेत्रों में ड्यूटी और गश्त करते हैं। आईआईटी इंदौर सुरक्षा विभाग आईआईटी और देश दोनों के सभी नियमों और कानूनों को लागू करता है। सुरक्षा विभाग कैंपस के बाहर होने वाली घटनाओं को रिकॉर्ड करने के लिए इंदौर पुलिस विभाग के साथ मिलकर काम करते हैं।

    आईआईटी इंदौर सुरक्षा विभाग कम उम्र में शराब पीने को नियंत्रित करने वाले कानूनों को सख्ती से लागू करता है। परिसर में धूम्रपान, नियंत्रित पदार्थों, हथियारों और मादक पेय पदार्थों के उपयोग की अनुमति नहीं है। हमारी ड्रग-मुक्त कैंपस नीति के लिए सभी कर्मचारियों और छात्रों को ड्रग्स और अल्कोहल से संबंधित आईआईटी के आचरण के मानकों, राज्य और केंद्रीय कानून के तहत लागू कानूनी प्रतिबंधों का पालन करना आवश्यक है।

    अग्नि सुरक्षा प्रशिक्षण

  • फर्स्ट ऐड फायर फाइटिंग के उपकरण जैसे फायर इक्स्टिंगग्विशर संस्थान के हॉस्टल, कार्यालयों एवं अन्य महत्वपूर्ण जगहों पर लगाए गये हैं। यदि प्रयोग करें तो हमें अवश्य सूचित करें ।

  • निकासी के चिन्ह, स्मोक डिटेक्टर, फायर अलार्म सिस्टम भी लगाए गये हैं ।

  • हम, सिक्युरिटी स्टाफ, विद्यार्थीओं एवं अन्य स्टाफ के लिए समय-समय पर ट्रेनिंग करवाते हैं ताकि इन उपकरणों को चलाने का आभास रहे ।

  • #सावधान: किसी भी सुरक्षा चिन्ह को खराब करने या किसी उपकरण के दुरुपयोग की दशा में भारी जुर्माना किया जाएगा और/अथवा सजा की जाएगी

    अग्नि सुरक्षा प्रशिक्षण वीडिओ deo

    First Aid Training Video

    सुरक्षा संचालन

  • संस्थान में संस्थान सुरक्षा अनुभाग कार्यरत है, जिसका नेतृत्व मुख्य सुरक्षा अधिकारी करते हैं, उनके साथ एक सहायक सुरक्षा अधिकारी एवं प्रशिक्षित सुरक्षा कर्मी हैं।.

  • संस्थान के परिसर को 24x7 सुरक्षा एवं संरक्षा प्रदान करना
  • महिला गार्ड सहित प्रशिक्षित सुरक्षा कर्मियों को हर रोज तैनात किया जाता है
  • प्रभावी गश्त के लिए चार पहिया वाहन सहित त्वरित प्रतिक्रिया दल से सुसज्जित तथा किसी भी आपातकालीन स्थिति में संस्थान के किसी भी स्थान पर तुरंत पहुंचने के लिए।.
  • सीसीटीवी कैमरा निगरानी: महत्वपूर्ण स्थानों पर निगरानी के लिए 24x7 सीसीटीवी कैमरा कवरेज की व्यवस्था की गई है।
  • उद्देश्य

      संस्थान में छात्रों, संकाय सदस्यों, कर्मचारीगण एवं अतिथियों के लिए सुरक्षित वातावरण सुनिश्चित करना और लागू करना ।
    • संस्थान की संपत्तियों को विभिन्न खतरों से सुरक्षित रखना।

    आपातकालीन प्रतिक्रिया

  • किसी भी आपात स्थिति में : -
    • अपने आप को शांत रखें ।
    • अपने आस-पास कोई उपयुक्त सुरक्षित स्थान ढूंढें ।
    • कृपया अपने स्थान के नजदीक वाले सुरक्षा हेल्पडेस्क से संपर्क करें या यदि आप संस्थान से बाहर हैं तो सीसीटीवी कंट्रोल रूम अथवा किसी भी सुरक्षा हेल्पडेस्क से संपर्क करें।
    • आपातकाल का प्रकार, समय और स्थान संक्षेप में बताएं ।
    • सुरक्षा हेल्पडेस्क से मार्गदर्शन और निर्देश लें
    • ध्यान से सुनें कि क्या करें और क्या न करें
    • निर्देशों के अनुसार कार्य करें
    • हेल्पडेस्क पर बार-बार कॉल करने से बचें, इससे उनकी आवश्यक कार्रवाइयां और आपकी जानकारी पर रिपोर्टिंग बाधित हो जाएगी
    • सुरक्षा हेल्पडेस्क द्वारा पूछे जाने पर नियमित एवं सही फीडबैक दें।

    Website Development

  • In recognition to the service of our B.Tech Students, Mr. Shikhar, Ms. Shweta, and Mr. Ravi, towards the development of the website the Safety and Security Section for IIT Indore, with the kind approval of the Director, IIT Indore and with the recommendation of the Safety & Security Committee, a reward/Honorarium of Rs 5,000/- (each) has been handed over to the said students in the Safety & Security Committee meeting held on Oct. 31, 2014 at IET Campus (04:30 PM).


  • The website was upgraged by the team of CS258 of B.Tech students of 2013 batch of the institute comprising of Mr. Mudit Maheshwari, Mr. Amey Ambade and Mr. Avnish Bhagwate. The website was made live in October 2016.




    Digitisation of Visitors Passes

    Security Department has started digital visitor pass with photo w.e.f. April 10, 2017 with zero expenditure. The software was developed by the team of B.Tech CSEstudents of 2015 batch of the institute comprising of Mr. Kunal Gupta, Mr. Kunal Sikri, Mr. Mainak Biswas and Ms. Paridhi Yadav.


    Cover Page of Laboratory Safety Manual

  • Institute safety and security committee had announced a competition for design of the cover page for Institute Laboratory Safety Manual. Out of total received from IIT Indore community, Institute safety and security committee has selected one cover page design for Institute Laboratory Safety Manual. Dr. Rinki Singh, Postdoctoral fellow, Discipline of Chemistry is the name of the winner of the competition.
    As a token of appreciation Dr. Rinki Singh has been awarded with a certificate and a cash reward of Rs. 5000/-.
    The cash reward is sponsored by Flavorite Technologies Private Limited under their CSR initiatives. .




  • Digitisation of the Labour Entry

  • The labour entry has been digitised from March 2020. The entry is made from server based application developed in-house by Mr. Jitendra Gupta. Security team acknowledges the efforts made by Mr. Jitendra Gupta in this regard.

    Name of Mobile App for the Campus Safety

  • Institute safety and security committee had announced a competition for name of the mobile application. Out of the total entries received from IIT Indore community, Institute safety and security committee has selected the name 'RAKSHA' indicating - Rescue, Aid, Keeper, Security, Help, Assessment, proposed by M.Sc student Mr. Akshay Mehta, Discipline of BSBE



    Mobile Application for Campus Safety

  • Mr. Nitin Krishna Makula, B.Tech CSE 2019 and Mr. Samhith Dammani, BTech 2019 developed a mobile app for Android phones under the guidance of Prof Abhishek Shrivastava and Dr. Somnath Dey. The app was launched on Sept 20, 2022. In recognition of the good work done by the students they were awarded Rs. 10,000/- each and an appreciation certificate by Prof. Suhas S. Joshi, Director IIT Indore.







    In-House development of Server Based Visitor Passes

  • In-house team of IT department (Mr. Shishupal Singh Rajput and Ms. Princy Awadhiya) developed server based visitor's pass software with facility of users registration, password retrieval and booking appointments by the users. This facility will further support community members in saving time for security team as well as for their visitors. The software has been made live on Dec 20, 2022.







  • Chemical & Biowaste Disposal

    Waste chemical and bio wastes are dispossed off by scietific and standard methods respectively by Chemistry and BSBE departments. Chemistry and BSBE Safety committees may be consulted for the disposal of any such wastes. Please refer to below links for more specific details.

  • Disposal of Chemical Waste

  • All wastes from the laboratories must be properly labelled and placed in correct waste containers. MSDS recommendations must be carefully followed for storage of chemicals and to avoid storage of any incompatible chemicals together. Please “Do not mix incompatible Chemicals”.

    Please contact Mr. Manish Kushwaha, Deputy Manager (Lab), Chemistry Lab, School Building Room No.116-B at 0731 660 3340 or e-mail at mkushwaha@iiti.ac.in for the disposal of waste chemicals. (...more)

  • Disposal of Bio Waste

  • Bio Waste generated from all the labs in Institute Campus is collected by the Hoswin Incinerator Pvt. Ltd. w.e.f. May 2014. A representative from the Hoswin Incinerator collects the waste from IITI campus 3 Days a week (i.e. Monday, Wednesday, Friday).

    Contact Details for Hoswin Incinerator is as follows:

    Mr. Pramod Chowksey
    Hoswin Incinerator Pvt. Ltd., 196 A-197, B- Sector-F, Sanwar Road, Indore
    Ph. No. : Mob. 9755644433   Tel 0731-4042445

    The Bio Waste is collected in different coloured poly bags (according to the category) kept in Institute Campus BSBE Lab.

    The colour coding of poly bags according to the waste is described below:

    1. Yellow Plastic Bag: Microbiology & Biotechnology waste (wastes from laboratory cultures, stocks or specimens of micro-organisms live or attenuated vaccines, human and animal cell culture used in research and infectious agents from research and industrial laboratories, wastes from production of biological, toxins, dishes and devices used for transfer of cultures)

    2. Blue Plastic Bag: Waste Sharps (needles, syringes, scalpels blades, glass etc. that may cause puncture and cuts. This includes both used & unused sharps).

    Campus: Do’s & Don’t

    • Calm and quite stay at the hostel, mess dining halls and classrooms.
    • Going to other hostels is prohibited, friends may be met in the common areas. However in case someone needs to go to other hostel, he will show up his id card and make an entry in the register kept with security desk of that hostel.
    • Safety regulations are required to be observed while at labs.
    • Avoid unnecessary interference with other public (persons not concerned with IIT Indore)
    • We expect Exemplary moral conduct from our students.
    • Show your identity card at the time of entry/exit to/from the campus at the security gates. Security personnel are authorised to check id card anywhere on the campus, they may check the luggage and conduct frisking at the gates or anywhere on campus.
    • Please maintain a habit of good dress up especially at dining hall.
    • Please do not crowd in individual units
    • Going to Forest area and unauthorised openings on approach roads is out of bounds. Using short cuts are not allowed through grassy and forest areas.
    • Smoking, consumption of liquor, storage, handling/disposal of toxic, inflammable, hazardous, dangerous material is strictly prohibited. In case found strict action would be taken against the individual found doing so.
    • Fire Fighting equipment are installed in the units and common areas, usage should be done only on emergency. Please notify security helpdesk after usage if any.
    • Hostlers are not allowed to drive powered vehicles.
    • Wearing of Helmets is must for all two wheeler drivers.
    • Driving two wheelers with more than two persons is not permitted. Helmet is necessary for the pillion rider also.

    #CAUTION: Tempering of any safety/security signage and instruments may attract extreme penalty and punishment.

    Notices

  • This is to inform all that Monday (dated Sep. 15, 2014) onwards entry at Main Campus (Simrol) will be restricted and Identity Cards will be checked at the boom-barrier. Your cooperation is highly solicited.
  • This is to inform all that stickers for four and two wheeler vehicles are now available with Safety and Security Department.

  • This is to inform all that pillion riders are required to wear protective head gear (Helmets) on two wheelers

  • This is to inform all that triple riding is not allowed on two wheelers.

  • This is to inform all that the speed limit for the campus is 30 Km/hr, please drive slow on the campus roads for safety of others and for your own safety.
  • खोया पाया

    परिसर में किसी भी व्यक्ति द्वारा पाया गया कोई भी सामान सुरक्षा विभाग को सौंपना आवश्यक है। सामान को निकटतम सुरक्षा गार्ड या सुरक्षा हेल्पडेस्क के पास जमा करना होगा।

    किसी भी खोई हुई वस्तु के लिए कृपया अभिनंदन भवन (पश्चिम विंग) के भूतल पर सुरक्षा कार्यालय से संपर्क करें और सुरक्षा टीम को सौंपे गए किसी भी सामान को पहचान कर सुरक्षा कार्यालय उचित रसीद के साथ मालिक को सौंप देगा।

    कृपया यहां मिली वस्तुओं की जांच करें और सुरक्षा टीम के पास जमा की गई वस्तु की तारीख और स्थान के साथ जांच करें


    विवरण 1 महीने के लिए वेबपेज पर रखा जाएगा

  • Vehicle Stickers

    Officials requiring the vehicle stickers may deposit the copy of RC of their vehicle, licence and Institute Identity Card duly self attested by them mentioning their Name, Designation, department and their ID code.

    The documents are required to be deposited by them at Security Help Desk and they can recieve their vehicle sticker on next day from the security CCTV Control Room (Room No. HB-207, on first floor at Hub Building)

    Following is requested for usage of the stickers:

    • Copy of the Registration Certificate of the vehicle
    • The stickers in four wheelers would be pasted on front windscreen on left side which is easily visible and identifiable
    • The stickers in two wheelers would be pasted on front body at a location which is easily visible and identifiable
    • Please return the stickers to security helpdesk in the event of sale of the vehicle, change of job from IIT Indore to some outside agency at indore or any other part of country/outside country
    • Re-issuance will be considered on individual request on merit.
    • Please note that the stickers are for facilitating identification of vehicles of faculty and staff in our parking lot etc., display of the sticker on vehicle does not dispense the production of individual identity cards while making entry to the campus of the institute.

    ID Cards

    Temporary Identity Cards for people with short term assignments are being issued from Security Department

    DOCUMENTS REQUIRED

  • An application duly forwarded by the concerned authority
  • one Stamp size photograph and one photocopy of identity proof is required to be submitted at Room No. HB-207 in Sodium Building (HUB Building)
  • The Temporary Id Card will be issued same day

  • खगोल विज्ञान, खगोल भौतिकी और अंतरिक्ष अभियांत्रिकी विभाग(DAASE)

  • डॉ प्रकाश गायकवाड (संयोजक)
    डॉ मनोनिता चक्रवर्ती (सदस्य)
    श्री वरुनेश (सदस्य)



  • बायोमेडिकल एवं बायोइन्जीनियरिंग विभाग

  • डॉ सिवराज एम. सुंदरम (संयोजक)
    डॉ लोकेश बसवाराजप्पा (सदस्य)
    डॉ हितेन्द्र कुमार (सदस्य)
    डॉ सौरव चंद्र (सदस्य)

  • केमिकल इंजीनियरिंग विभाग

  • डॉ जेकब जॉन (संयोजक)
    डॉ रंजन सिंह (सदस्य)
    श्री अक्षय जंगम (सदस्य)

  • सिवल इंजीनियरिंग विभाग
    Department of Civil Engineering (CE)

  • डॉ पुष्पा चौधरी (संयोजक)
    डॉ मयूर शिरीष जैन (सदस्य)
    डॉ अक्षय प्रताप सिंघी (सदस्य)
    श्री अक्षय मालवीय (तकनीकी स्टाफ सदस्य)

  • कंप्युटर साइंस विभाग
    Department of Computer Science Engineering (CSE)

  • डॉ बोधिसत्व मजूमदार (संयोजक)
    डॉ अभिषेक श्रीवास्तव (सदस्य)
    डॉ पुनीत गुप्ता (सदस्य)

  • इलेक्ट्रिकल इंजीनियरिंग विभाग
    Department of Electrical Engineering (EE)

  • डॉ लोकेश कुमार देवांगन (संयोजक)
    डॉ सुमित कुमार गौतम (सदस्य)
    डॉ विजय ए. एस। (सदस्य)

    Dr. Lokesh Kumar Dewangan (Convener)
    Dr. Sumit Gautam (Member)
    Dr. Vijay A.S. (Member)


  • मेकनिकल इंजीनियरिंग विभाग
    Department of Mechanical Engineering (ME)

  • डॉ गिरीश वर्मा (संयोजक)
    डॉ आशीष रजक (सदस्य)
    डॉ एस. दिनाकरण (सदस्य)
    श्री संदीप गौर (सदस्य)
    श्री आश्विन वाघ (सदस्य)

  • मेटलर्जी इंजीनियरिंग एवं मटीरीअल साइंस विभाग
    Department of Metallurgy Engineering and Materials Science (MEMS)

  • डॉ रंजीथ के. पूबालन (संयोजक)
    डॉ खुशबू देवी (सदस्य)
    डॉ संतोष एस. होसमानी (सदस्य)

  • रसायन विभाग
    Chemistry Department

  • डॉ चेलवम व्यंकटेश (संयोजक)
    डॉ अभिनव रघुवंशी (सदस्य)
    प्रो संपक समानता (सदस्य)
    डीपीजीसी, रसायन विभाग (पदेन सदस्य)
    एचओडी,रसायन विभाग (पदेन सदस्य )

  • Department of Mathematics

  • Dr. Vinay Gupta (Convener)
    Mr.Jitendra Verma (Staff Member)
    Mr Sudipta Sarkar (Student Member)


  • भौतिक विज्ञान विभाग
    Department of Physics

  • डॉ सोमादित्य सेन (संयोजक)
    प्रो0 कृष्णा मवानी (सदस्य)
    डॉ डी. दास (सदस्य)
    डॉ अलस्टीन मौरी (सदस्य)


  • मानविकी एवं सामाजिक विज्ञान स्कूल
    School of Humanities and Social Sciences (HSS)

  • डॉ केदारमल वर्मा, डीपीजीसी, (संयोजक)
    डॉ थपस्या जे. (सदस्य)
    डॉ कालिंदी चरण प्रधान (सदस्य)


  • Central Workshop

  • Dr. Girish Verma (Convener)
    Dr. Ashish Rajak (Member)
    Dr. S. Dhinakaran (Member)
    Mr. Sandeep Gaur (Member)
    Mr. Sandeep Patil (Member)
    Mr. Ashwin Wagh (Member)


  • परिष्कृत उपकरण केंद्र
    Sophisticated Instrumentation Center

  • डॉ डान साथियाराज (संयोजक)
    डॉ डुडेकला (सदस्य)
    श्री घनश्याम भवसार (सदस्य)
    श्री किनी पाण्डेय (सदस्य)


    संस्थान सुरक्षा एवं संरक्षा समिति
  • Institute Safety & Security Committee
  • डॉ. हेम चंद्र झा, एसोसिएट प्रोफेसर (संयोजक)
    प्रो. प्रभात कुमार उपाध्याय (सदस्य)
    डॉ. आशुतोष सखाराम मंडपे, सहायक प्रोफेसर (सदस्य)
    डॉ. दीपक कुमार रॉय, सहायक प्रोफेसर (सदस्य)
    डॉ. गिरीश चंद्र, सहायक प्रोफेसर (सदस्य)
    डॉ. मृगेंद्र दुबे, एसोसिएट प्रोफेसर (सदस्य)
  • श्री रमाकांत कौशिक मुख्य सुरक्षा अधिकारी, ग्रेड-I (सदस्य)
  • डॉ. आनंद पटारे, कार्यशाला अधीक्षक (सदस्य)
  • Personnel


    Mr. Ramakant Kaushik (C.S.O.)
    :
    : +91 731 660 3570

    Dr. Dripta De Joarder (Lab Safety Officer)
    : labsafety@iiti.ac.in
    : 0731 660 3513


  • आपात नियंत्रण कक्ष
    0731 660 3117, 9589518290(M)


  • त्वरित रक्षा दल
    9589518299(M)


  • सिक्युरिटी हेल्पडेस्क :-
  • गेट संख्या 1 - 0731 660 3470

  • गेट संख्या 2 - 0731 660 3525





  • mail to us
  • Security Help Desk:   securityhelpdesk@iiti.ac.in

  • Chief Security Officer (CSO):   cso@iiti.ac.in
  • Office address


    आई आई टी इंदौर
    खंडवा रोड सिमरोल
    जिला : इंदौर (मध्य प्रदेश ) 453552